jaunumi

Pilnveido elektromobiļus un tajos izmantojamās tehnoloģijas

                                                                                                     

Elektromobiļa baterija ir viens no dārgākajiem šī transportlīdzekļa elementiem un vienlaikus tā arī nosaka ceļa garumu, ko automobilis var veikt ar vienu uzlādes reizi. Tieši ilgais uzlādes laiks un ierobežotais nobrauktā ceļa garums liek pilnveidot elektromobiļus un tajos izmantotās tehnoloģijas. Lai arī tehnoloģijas nemitīgi attīstās, taču joprojām pilnīgai elektromobiļa baterijas uzlādei nepieciešamas vairākas stundas, bet nobraukums ar vienu uzlādes reizi nepārsniedz 300 kilometrus.

Šo iemeslu dēļ būtiski radīt un iedzīvināt risinājumus elektroauto baterijas tālākā attīstībā, palielinot gan ar vienu reizi uzlādēta auto nobraukto kilometru skaitu, gan elektromobiļu popularitāti. Tādēļ gan zinātnieki, gan auto ražotāji strādā un meklē jaunus un inovatīvus risinājumus bateriju attīstībai un pilnveidei.

Piemēram, jaunu risinājumu izveides un ieviešanas virzienā strādā arī Spānijas kompānija „Graphenano”, kas sadarbībā ar Kordobas universitātes pētniekiem ir izstrādājusi pirmo polimēra-grafēna bateriju, izmantojot pilnīgi jaunu materiālu – grafēnu. Grafēns ir viegls, elastīgs, ūdensdrošs materiāls un ir līdz pat 200 reizēm izturīgāks par tēraudu. Arī paša grafēna ražošana ir krietni lētāka nekā līdz šim zināmo bateriju izgatavošana, turklāt šis materiāls ir draudzīgs apkārtējai videi.

Tāpat, pateicoties tam, ka grafēns ir viegls materiāls, arī baterija būs vieglāka, kas ļaus uzlabot elektromobiļu efektivitāti (vieglākam auto nepieciešams mazāk enerģijas). Tiek lēsts, ka šīs tehnoloģijas ļautu elektromobili uzlādēt apmēram desmit minūšu laikā un veikt aptuveni 1000 kilometru garu ceļu. Turklāt jau vairāki vācu autobūves uzņēmumi piekrituši izmēģināt jauno produktu.

Protams, jāņem vērā, ka ikvienas jaunas tehnoloģijas radīšana un pilnīga ieviešana ražošanā ir gan laika, gan resursu ietilpīgs process. Piemēram, elektrotransportlīdzekļu un tajos izmantojamo tehnoloģiju gadījumā jārēķinās ar radīto inovāciju salāgošanu gan ar automobiļiem, gan ar spēkratu uzlādes infrastruktūru un kapacitāti.

 

Informācija sagatavota, izmantojot interneta vietnes: http://www.graphene-info.com un http://www.spaintechnology.com.

 

Paldies par sadarbību Arnim Bergam, „Bezizmešu mobilitātes atbalsta biedrība”! 

Ministru kabinets ir apstiprinājis „Elektromobilitātes rīcības plānu 2014.-2016.gadam”, uzdodot valsts akciju sabiedrībai „Ceļu satiksmes drošības direkcija” (CSDD) veikt elektromobilitātes vadības un koordinācijas institūcijas funkcijas jeb būt šī plāna praktiskās daļas ieviesējai Latvijā.Šie valdības uzdevumi sevī ietver virkni pasākumu, piemēram, 235 uzlādes staciju tīkla izveidošanu uz valsts galvenajiem autoceļiem; uzlādes staciju vienota sistēmnodrošinājuma izveidi, pārraudzību un pārvaldību; mājas lapa izveidošanu un uzturēšanu; sabiedrības informēšanu par elektromobilitātes priekšrocībām; dažādu pasākumu organizēšanu u.c.Elektromobilitāte ir viena no transporta jomas sastāvdaļām, un ilgtermiņā tā pilnībā ietilps transporta jomas politikā. Tā sevī ietver elektrotransportlīdzekļu (videi draudzīgi transportlīdzekļi, kas pamatā tiek darbināti ar elektromotoru) segmentu un to uzlādes infrastruktūru, kā rezultātā tiek samazināts siltumnīcas efekts, t.sk., samazināti CO2 un citi kaitīgie izmeši, mazināts apkārtējās vides trokšņu līmenis, tajā pat laikā tiek saglabātas fosilās degvielas rezerves. Trīs galvenie iemesli, kādēļ elektromobilitātes un tās attīstība ir būtiska:

  • Latvijas uzņēmumu konkurētspējas palielināšana jaunas transporta jomas radīšanai;
  • Latvijas energoneatkarības palielināšana;
  • piesārņojuma un siltumnīcefektu izraisošo gāzu samazināšana.

 Valsts mērogā finansējuma piešķiršanu elektromobilitātes atbalstam īsteno Satiksmes ministrija – Eiropas Reģionālā attīstības fonda (ERAF) ietvaros, VARAM – Klimata pārmaiņu finanšu instrumenta (KPFI) ietvaros, Ekonomikas ministrija un Izglītības un zinātnes ministrija – ERAF finansējuma ietvaros, atbilstoši darbības programmai „Izaugsme un nodarbinātība”. Kopumā elektromobilitātes attīstībai ir paredzēti četri finanšu avoti:

  • Latvijas valsts budžets;
  • Eiropas Savienības fondi;
  • pašvaldību budžeti;
  • privātais līdzfinansējums.

 CSDD, saņemot uzdevumu no valdības būt par elektromobilitātes pasākumu praktisko ieviesēju, ir arī pati iesaistīta elektromobilitātes ieviešanas procesos un mēs šo praktisko iesaisti uzskatām par savu pienākumu. Tādējādi arī viss kopējais rezultāts būs veiksmīgāks – turklāt, ne tikai Latvijas, bet arī Eiropas Savienības (ES) mērogā, jo CSDD uzticētie elektromobilitātes uzdevumi saistīti ne tikai ar Latvijas un tās transporta nozares ilgtspējas veicināšanu un vides kvalitātes uzlabošanu, bet arī ar ES kopīgajiem mērķiem. Ar elektrību (videi draudzīgu un atjaunojamu resursu) darbināmu transportlīdzekļu īpatsvara palielināšana ir noteikta arī kā viena no ES prioritātēm transporta jomā. Tas ļaus ilgtermiņā rūpēties par vides kvalitāti (samazinās dabai kaitīgo izmešu nonākšanu gaisā, mazinās fosilās degvielas izmantošanu, veicinās atjaunojamo energoresursu izmantošanu).

velokarts„Bezizmešu mobilitātes atbalsta biedrības” (BIMAB) biedrs „Blue Shock Bike” 21.septembrī no plkst. 12:00 TC „Mols”piedāvās iepazīties ar savu jauno izstrādājumu – elektro velo kartu. Būs iespējams arī testēt Latvijā vēl mazpazīstamās, savukārt citur jau vairākas sacensību sezonas pieredzējušās elektrokartu klases braucamo. Avots: BIMAB
p1010953 p1010956No 17. līdz 19.oktobrim izstādē „Vide un enerģija” būs apskatāms elektromobilis VW e-Golf, kas tirdzniecībā Latvijā nonāks 2015.gada janvārī. VW e-Golf specifiskie elektromobiļa parametri ir šādi:
  • elektromotora jauda – 85kW (VW e-up! – 60kW);
  • autonomija – līdz 190km (VW e-up! – 160km);
  • paātrinājums 0-60km – 4,2 sekundes (VW e-up! – 5 sekundes);
  • maksimālais ātrums 140km/h (VW e-up! – 130km/h).
e-Golf salona iekārtojums un vadība ir analoģiski iekšdedzes dzinēja Golf ar automātisko pārnesumu kārbu. e-Golf ir tikai par dažiem kilogramiem smagāks, salīdzinot ar Golf TDI. Latvijā apskatāmais elektromobilis e-Golf ir reģistrēts Vācijā, un tā borta navigācijā ir iekļauti Latvijas uzlādes punkti Europark stāvvietās, Jūrmalā pie AS Latvenergo” Energoefektivitātes centra, kā arī Jelgavā pie LLU Tehniskās fakultātes. Avots: www.e-transports.org
KPFI marķējumu (uzlīmes) iespējams saņemt divos veidos:
  • autodīleris pārdos jau marķētu elektromobili – apsolījis SIA „Norde”, SIA „Møller Auto Lidosta” Volkswagen centrs un SIA “Skandi Motors”;
  • uzlīmes piedāvā BIMAB (This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.).
Avots: BIMAB

Mūsu kontakti

  • Rīga, S.Eizenšteina iela 6, Rīga, LV-1079
  • This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  • +371 67025766