Vācu autoražotājs Mercedes oficiāli prezentējis “Vision EQXX” elektroauto konceptu, ražotājam solot, ka tas ar vienu uzlādi spēs veikt 1000 kilometrus. Mercedes lepojas, ka šīs mašīnas izstrādē inženieri izaicināti domāt ārpus ierastajiem rāmjiem, kā rezultātā tapis “šobrīd efektīvākais elektroauto” pasaulē. Lielākoties šādi koncepti un tajos demonstrētās tehnoloģijas ir ļoti tālu no ražošanas, daudz kas pat nenonāk līdz ražošanai, taču ne šeit – viens no Mercedes vadītājiem Markuss Šāfers britu medijam Autocar izteicies, ka ar šo mašīnu žurnālisti varēs izbraukt pēc dažiem mēnešiem.

Šī koncepta izstrādes procesā Mercedes inženieri centās radīt jaunas idejas un inovācijas, kas būtu lietojamas nākotnes elektroauto modeļos. Šāfers arī pastāstīja, ka prezentētais koncepts tik tiešām strādā un brauc, tajā izmantojot jau eksistējošās MBUX multimediju sistēmas jaunāku versiju. Mašīnā izmantots jaunā elektriskā jaudas agregāta prototips un pilnīgi jaunas baterijas, kas pilnvērtīgā ražošanā nonāks 2024. gadā. “Šajā konceptā ir ļoti daudz tehnisku lietu, kas ir tuvu tam, lai nonāktu ražošanā. Raugoties uz šo mašīnu, tās izskatu un formu, esam tuvu sērijveida modelim, kas ražošanā nonāks 2024. gadā un būs viens no efektīvākajiem elektroauto pasaulē,” stāsta Šāfers.

Mašīnas galvenais dizaineris Gordons Vageners apstiprināja, ka šis auto ir nedaudz mazāks, ja salīdzinām ar jau eksistējošo “EQE” modeli. Tas nozīmē, kas šis koncepts varētu pārvērsties par elektrisku līdzinieku C-klasei. Auto atbilst visām šā brīža Vācijas drošības prasībām un spēj uzņemt četrus pieaugušos, vienlaikus pārspējot aerodinamiskās pretestības rekordus – ražotājs norāda, ka šīs mašīnas rezultāts ir mazāks nekā 0,18Cd. Šā brīža Mercedes elektriskais flagmanis “EQS” sasniedza 0,20Cd, un jau tas ir uzskatāms par ļoti aerodinamisku auto.

Šī modeļa attīstībā nozīmīgu lomu spēlēja “Mercedes-AMG High Perfomance Powertrains” nodaļa, kas ikdienā nodarbojas F-1 mašīnu jaudas agregātu izstrādi un attīstību. Kā zināms, Mercedes ražojumi pēdējo gadu laikā bijuši labākie jaudas agregāti Pirmajā formulā.

Autoražotājs sola, ka šī mašīna ar vienu uzlādi spēs veikt 1000 kilometrus reālajā dzīvē. Līdz šim vairāki ķīniešu autoražotāji lielījušies, ka viņu mašīnas ar vienu uzlādi var veikt šādu distanci, taču tas bijis testu procedūrās nevis reālā lietošanā. Protams, arī Mercedes skaitļi varētu būt mazliet uzpūsti, taču ražotājs sola fenomenāli zemu patēriņu – aizmugurējās piedziņas auto ar 200 zirgspēku jaudu patērējot 10kWh/100 kilometriem, kas mūsdienu elektriskajām mašīnām pagaidām šķiet nesasniedzams rezultāts. To izdevies panākt, pateicoties pilnīgi jaunam elektromotoram, baterijām un citām inovācijām.

Mercedes ar jaunajām bateriju šūnām apgādā viens no nozares līderiem – ķīniešu ražotājs CATL. “Vision EQXX” ir arī relatīvi viegls auto, ja to vērtējam pēc elektroauto standartiem – tas sver 1750 kilogramus. Autoražotājs lepojas, ka šajā modelī izmantotā baterija izmēros ir par 50 procentiem mazāka un 35 procentiem vieglāka nekā 107,4 kWh ietilpīgā baterija “EQS” modelī, lai gan arī šī modeļa bateriju energoietilpība esot gandrīz 100kWh. Bateriju šūnas strādā “vairāk nekā 900V” sistēmā, izmantojot “aktīvo šūnu balansēšanu” – ražotājs skaidro, ka šajā procesā no visām šūnām tiek iegūts vienāds enerģijas daudzums, uzlabojot efektivitāti.

 

Citas inovācijas sevī ietver jaunu termālās vadības sistēmu – mašīna izmanto jaudas agregātu siltumu, lai sildītu salonu. Ražotājs apgalvo, ka mašīna sasniegusi 95% efektivitāti. Jaudas agregāts novietots iekš oglekļa šķiedras pusrāmja, savukārt vadības sistēma veidota, pamatīgi balstoties uz “Mercedes-AMG One” hiperauto sistēmu. Projekta galvenais inženieris Jorgs Bartels izcēlis tieši efektivitātes uzlabojumus. “Uzlabot sniedzamību ar vienu uzlādi šķiet vienkārši, taču patiesībā tas ir liels tehnoloģiskais izaicinājums. Vienkāršākais ir ielikt lielākas baterijas, taču tas samazina atdevi, jo palielinās svars un izmēri,” stāsta inženieris.

Ļoti daudz darba paveikts arī ar virsbūvi, lai to padarītu maksimāli aerodinamisku, un gaisu ar īpašu kanālu palīdzību virzītu pāri mašīnai tieši tā, kā to vēlas inženieri. Mašīnai ir arī gana iespaidīga garenbāze – 2,8 metri, kas palielina vietas daudzumu salonā. Tuvāko pāris gadu laikā šai mašīnai būtu jānonāk uz ražošanas līnijas.