Pilnveido elektromobiļus un tajos izmantojamās tehnoloģijas

                                                                                                     

Elektromobiļa baterija ir viens no dārgākajiem šī transportlīdzekļa elementiem un vienlaikus tā arī nosaka ceļa garumu, ko automobilis var veikt ar vienu uzlādes reizi. Tieši ilgais uzlādes laiks un ierobežotais nobrauktā ceļa garums liek pilnveidot elektromobiļus un tajos izmantotās tehnoloģijas. Lai arī tehnoloģijas nemitīgi attīstās, taču joprojām pilnīgai elektromobiļa baterijas uzlādei nepieciešamas vairākas stundas, bet nobraukums ar vienu uzlādes reizi nepārsniedz 300 kilometrus.

Šo iemeslu dēļ būtiski radīt un iedzīvināt risinājumus elektroauto baterijas tālākā attīstībā, palielinot gan ar vienu reizi uzlādēta auto nobraukto kilometru skaitu, gan elektromobiļu popularitāti. Tādēļ gan zinātnieki, gan auto ražotāji strādā un meklē jaunus un inovatīvus risinājumus bateriju attīstībai un pilnveidei.

Piemēram, jaunu risinājumu izveides un ieviešanas virzienā strādā arī Spānijas kompānija „Graphenano”, kas sadarbībā ar Kordobas universitātes pētniekiem ir izstrādājusi pirmo polimēra-grafēna bateriju, izmantojot pilnīgi jaunu materiālu – grafēnu. Grafēns ir viegls, elastīgs, ūdensdrošs materiāls un ir līdz pat 200 reizēm izturīgāks par tēraudu. Arī paša grafēna ražošana ir krietni lētāka nekā līdz šim zināmo bateriju izgatavošana, turklāt šis materiāls ir draudzīgs apkārtējai videi.

Tāpat, pateicoties tam, ka grafēns ir viegls materiāls, arī baterija būs vieglāka, kas ļaus uzlabot elektromobiļu efektivitāti (vieglākam auto nepieciešams mazāk enerģijas). Tiek lēsts, ka šīs tehnoloģijas ļautu elektromobili uzlādēt apmēram desmit minūšu laikā un veikt aptuveni 1000 kilometru garu ceļu. Turklāt jau vairāki vācu autobūves uzņēmumi piekrituši izmēģināt jauno produktu.

Protams, jāņem vērā, ka ikvienas jaunas tehnoloģijas radīšana un pilnīga ieviešana ražošanā ir gan laika, gan resursu ietilpīgs process. Piemēram, elektrotransportlīdzekļu un tajos izmantojamo tehnoloģiju gadījumā jārēķinās ar radīto inovāciju salāgošanu gan ar automobiļiem, gan ar spēkratu uzlādes infrastruktūru un kapacitāti.

 

Informācija sagatavota, izmantojot interneta vietnes: http://www.graphene-info.com un http://www.spaintechnology.com.

 

Paldies par sadarbību Arnim Bergam, „Bezizmešu mobilitātes atbalsta biedrība”!