E-transports

Elektroautomobilis ir automobilis, ko darbina viens vai vairāki elektromotori, izmantojot elektrisko enerģiju, ko uzglabā akumulatoru baterijās vai citās elektriskās enerģijas uzglabāšanas ierīcēs. Elektromotori nodrošina elektroautomobiļiem tūlītēju griezes momentu, radot spēcīgu un laidenu paātrinājumu.

 

p1010953Pirmie elektroautomobiļi tika izgatavoti 1880-os gados.[1] Elektroautomobiļi bija populāri 19.gs. beigās un 20.gs. sākumā, līdz iekšdedzes motoru pilnveidošana un lētāku, ar benzīnu darbināmu transportlīdzekļu masu ražošana iezīmēja elektriskas piedziņas transportlīdzekļu norietu. Enerģētikas krīze 1970-os un 1980-os gados izraisīja īslaicīgu interesi par elektroautomobiļiem, tomēr tie automobiļi nenonāca līdz plaša mārketinga fāzei, kas bija novērojams 21.gs. Kopš 2008.gada notiek savdabīga elektrisko transportlīdzekļu ražošanas renesanse, pateicoties akumulatoru bateriju un strāvas izlietojuma vadības uzlabojumiem, bažām par pieaugošo naftas cenu un nepieciešamībai mazināt siltumnīcas efektu radošo gāzu emisiju.[2][3] Vairākas nacionālās valdības un pašvaldības ieviesušas nodokļu atlaides, subsīdijas un citas iniciatīvas, lai veicinātu jaunu elektroautomobiļu ar pietiekami jaudīgām akumulatoru baterijām un vērā ņemamu nobraukumu elektriskā režīmā ienākšanu un nostiprināšanos tirgū.

Elektroautomobiļu priekšrocības salīdzinājumā ar ierastajiem automobiļiem, kas aprīkoti ar benzīnmotoriem, ir būtisks lokālais gaisa piesārņojuma samazinājums, jo izplūdes gāzu būtībā vairs nav,[4]  liels kopējais siltumnīcas efektu radošo gāzu emisijas un citu izmešu samazinājums (atkarībā no degvielas, ko izmanto elektroenerģijas ieguvei[2][3]) un mazāka atkarība no importējamās degvielas, ko vairākās valstīs uzlūko ar raizēm svārstīgo naftas cenu un piegāžu iespējamo pārtraukumu dēļ.[2][5][6] Tomēr plaša elektroautomobiļu pieņemšana saduras ar vairākām grūtībām un ierobežojumiem, ieskaitot to augsto cenu, uzlādes infrastruktūras neesamību (atskaitot uzlādi mājās) un satraukumu par nobraukumu (vadītāji baidās, ka akumulatoru baterijā esošās elektriskās enerģijas nepietiks, lai nonāktu brauciena galapunktā, jo vairākumam esošo elektroautomobiļu nobraukums līdz uzlādei ir ierobežots).[2][3]

Kopš 2014.gada novembra masu ražošanā esošu, uz lielceļiem izmantojamu, pilnīgi elektrisku pasažieru automobiļu un komerciāli lietojamu kravas furgonu skaits, kas pieejams tirgū, ir vairāk nekā 30 modeļi pārsvarā Amerikas Savienotajās Valstīs, Japānā, Rietumeiropas valstīs un Ķīnā. Pilnīgi elektrisku automobiļu pārdošanas līdere 2012.gadā bija Japāna ar 28% no globālā pārdošanas apjoma, tai sekoja Amerikas Savienotās Valstis ar 26% tirgus daļu, Ķīna – ar 16%, Francija – ar 11% un Norvēģija – ar 7%.[7] Pasaulē visvairāk pārdotais uz lielceļiem izmantojamais elektroautomobilis ir Nissan Leaf, kas ienāca tirgū 2010.gada decembrī un ko pārdod 35 valstīs – līdz 2014.gada novembrim visā pasaulē ir pārdotas vairāk nekā 150,000 automašīnas.

Mūsu kontakti

  • Rīga, S.Eizenšteina iela 6, Rīga, LV-1079
  • This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  • +371 67025766